Ral·lis

El ral·li més segur

El RACC ha aplicat la tecnologia i la imaginació al ral·li Catalunya per aconseguir uns estàndards de seguretat que han estat imitats en el mundial

Unes quatre mil persones formen el dispositiu humà que manté la cursa sota control

Des que el 19 d'abril del 1999 el tram dels Àngels va ser anul·lat per excés de públic, un dels arguments que han permès al RACC mantenir el seu ral·li de manera ininterrompuda en el mundial salvant rotacions i alternances és la investigació en seguretat. Amb resultats palpables, ja que des d'aquella data no hi ha hagut cap incidència remarcable. En contrapartida, s'ha estat molt més estricte en el control i la concentració del públic en poques zones i en el tancament dels accessos des del dia abans. Unes mesures que en els últims anys s'han mirat de compensar amb més serveis i més facilitat d'accés al tram.

El ral·li és considerat una cursa molt segura, no només per als participants sinó també per al públic. Sempre amb les premisses de mantenir els aficionats a les zones delimitades –preferentment elevades sobre la carretera– i de no permetre moviments. Les imatges d'aquelles àmplies fileres que resseguien l'asfalt a banda i banda s'han acabat per sempre.

Innovacions en marxa

En aquests anys el RACC –amb el vistiplau de la FIA– ha anat experimentant noves solucions i millores per evitar incidents que sempre són utilitzats pels detractors de les proves de carretera. Des de la introducció del sistema de tracking per al seguiment en els trams instal·lat en els cotxes 0 i 00 i els cotxes de cursa per tenir un control permanent de la seva posició, fins a alarmes que s'accionen quan un vehicle s'atura o s'allunya de les coordenades GPS que teòricament hauria de seguir, passant per un sistema de veu perquè pilot o copilot i direcció de cursa puguin comunicar-se. En aquestes matèries han estat molts els ral·lis del mundial que s'han traslladat a Catalunya per prendre'n nota.

La prova catalana és una de les que generen més trànsit aeri, la qual cosa obliga a engegar un pla rigorós per controlar tots els aparells que sobrevolen la zona, que passen a estar integrats en l'estructura aèria de la cursa, amb reserva de l'espai aeri i freqüència aeronàutica exclusiva. A més, el RACC disposa d'un helicòpter amb enregistrament i transmissió d'imatge instantània a la direcció de cursa.

Des de la base de Port Aventura se segueix la feina d'una cadena d'efectius humans d'unes quatre mil persones. Aquí s'hi inclou el contingent policial, el personal de carretera i del parc d'assistència, els encarregats dels cotxes de seguretat, el personal mèdic i d'ambulàncies, els bombers, personal de grues, emissores de seguretat, periodistes i els voluntaris de les diferents escuderies catalanes, que són imprescindibles per garantir el muntatge tècnic dels trams, com ja fan en les proves de menor rang que organitzen i a les quals també poden aplicar les innovacions del mundial. S'ocupen de la seguretat, de les zones destinades al públic, del control general del parc d'assistència i del reagrupament, de les emissores de ràdio, dels cronometratges intermedis i el proveïment de combustible.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)