Ral·lis

DANI SORDO

PILOT DE CITROËN

“No em jugo el futur aquí”

“Ara, cap al final del curs, estem conduint bé, però hi ha hagut ral·lis en què no hem estat prou competitius”

“Estic content amb l'època que m'ha tocat viure. Potser m'hauria agradat no coincidir tants anys amb Loeb!”

Ja sap el que és guanyar.
En la seva vuitena temporada competint en el mundial de ral·lis en la categoria màxima, WRC, Dani Sordo (Torrelavega, 2-5-1983) ha conquerit per fi la seva primera victòria. S'afegeix així a Carlos Sainz i Jesús Puras entre els pilots espanyols guanyadors en el mundial. Sempre amb el suport del RACC, el 2005 va ser campió del món júnior, amb un Citroën C2 i el català Marc Martí com a copilot.
En els meus triomfs hi ha col·laborat molta gent. Tothom que ha estat allà en moments clau ha estat important
L'organització del Ral·li Catalunya mereix un deu. La nit i la terra són molt macos per als aficionats

La temporada 2013 de Dani Sordo ha revifat en la recta final del campionat, coincidint amb l'arribada dels ral·lis d'asfalt, el seu terreny preferit. Va guanyar a Alemanya i va ser segon a Alsàcia, i en el Ral·li Catalunya surt a totes.

Va començar el 2013 decidit a aconseguir una victòria, i ja la té. El balanç de la temporada, doncs, és positiu, de moment?
La veritat és que una victòria tampoc no et canvia la vida. El balanç de la temporada és correcte, hem aconseguit una victòria, i això és important. Ara, cap al final del curs, estem conduint bé, però hi ha hagut ral·lis en què no hem estat prou competitius. Hem de seguir treballant per fer-ho millor.
Abans de la cursa que va guanyar va publicar un tuit que deia: “A Alemanya, sèrum o xampany.” Què hauria suposat no haver guanyat aquell ral·li?
Bé, amb allò volia dir que aniríem a totes i que era o guanyar o cap a l'hospital. Aquell tuit va tenir molt de ressò, però al final vaig poder aconseguir la victòria i n'estic orgullós.
Creu que aquella victòria podria haver arribat abans, en temporades anteriors?
El que està fet, està fet. Estic orgullós de tot el que he fet abans. He tingut la sort o la mala sort d'estar amb Sébastien Loeb al mateix equip, i això té coses molt bones i coses dolentes. Jo em quedo amb les bones.
Tants anys corrent al costat de Loeb, quines qualitats en destacaria, d'ell, com a pilot?
Tot el que diguis de Loeb és poc. Nou vegades campió del món, imagina't. No hi ha gaire cosa a dir que la gent no sàpiga.
Es penedeix d'alguna cosa de tots aquests anys a Citroën al seu costat?
Potser no haver assumit algun risc més, abans. Però mirar cap enrere no serveix de res.
Hi ha decepció a Citroën per com ha anat aquesta temporada? N'esperaven més, potser?
Això li ho hauries de preguntar al cap. Hi ha hagut ral·lis en què he estat decebut amb mi mateix i d'altres en què he estat content. Si ells estan decebuts, que no ho penso pas, no sóc jo qui ho ha de dir.
Amb quins ànims afronta el Ral·li Catalunya? S'hi juga el volant per al 2014, a Salou?
No, i ara! Les decisions no es poden prendre només per un ral·li. Aquest ral·li és important, un ral·li en què ho vull fer especialment bé, per mi i per l'equip, però especialment per mi i pels aficionats. D'ara endavant tot el que facis és important, a la terra com a l'asfalt. És la recta final del campionat i és el que la gent recordarà. No només aquest ral·li, també el següent i els que hem fet just abans seran importants amb vista al futur.
Així doncs, no surt amb una pressió especial?
Sempre surts amb una mica de pressió, a casa, però no perquè en aquest ral·li m'hi hagi de jugar el futur.
I preferiria que el Ral·li Catalunya fos tot d'asfalt?
Sí, tot, tot!
Demani-ho a Aman Barfull [director de carrera], tan bon amic seu que és!
Una cosa no treu l'altra. En el RACC són molt professionals, fan un ral·li fantàstic per als aficionats. Personalment preferiria fer el ral·li d'asfalt, però la terra i la nit són molt macos per a la gent. L'organització, un deu.
Parlant del RACC, quina importància ha tingut en la seva carrera?
El RACC sempre m'ha donat suport, econòmicament i també amb consells i estant allà per tot el que fes falta, que també és important. Més que un patrocinador o una organització, són amics. La gent del RACC sempre m'ha sabut aconsellar i són com una família per a mi.
Hauria arribat al mundial sense el RACC?
Això ha estat un engranatge, no ha estat cosa de només una persona o una entitat. Sense el RACC potser hi hauria arribat o potser no. Si no hagués tingut un patrocinador com el Santander o Cantàbria –que em va ajudar en el seu moment– potser no hi hauria arribat. Si Magda Salarich [aleshores directora general de Citroën Hispania] no m'hagués donat un cop de mà, si mon pare no m'hagués ajudat des del començament, si un amic meu no m'hagués fet el cotxe amb què vaig guanyar el meu primer ral·li del nacional... Tothom que ha estat allà en moments clau de la meva carrera esportiva ha estat important. Cadascú hi ha posat el seu granet de sorra. En els triomfs de Dani Sordo hi ha col·laborat molta gent.
Li hauria agradat viure alguna altra època del WRC?
No, estic content amb la que m'ha tocat. Potser m'hauria agradat no haver coincidit tants anys amb Loeb! M'agraden aquests cotxes.
I els grup B [1983-86]?
Sí, potser eren més espectaculars pel que fa al so, però no passaven tan ràpid pels revolts. Molt soroll i cavalls, però estabilitat i seguretat, zero. Estic content amb l'època en què visc.
En el seu moment, Dani Sordo va ser considerat el successor de Carlos Sainz. S'entreveu algú que pugui arribar a ser el seu successor?
Hi ha José Antonio Suárez i Yerai Lemes [en el mundial júnior]. I hi ha un xaval jove, Surhayen Pernía, que ha guanyat un prova del campionat d'Espanya. Al meu circuit de kàrting, La Roca, li donem una mica de suport, no gaire. Però s'hi pot entrenar sempre que vulgui, és com casa seva.
L'any passat va córrer un ral·li amb el Ford Fiesta RS. Com el compara amb el Citroën?
Són diferents, però igual de competitius. Potser el Ford tenia una mica més de tren davanter i la cua anava més solta.
Per acabar, confia que s'arregli el tema de l'ordre de sortida de la tercera etapa?
No, ja no s'arreglarà. Michèle Mouton [mànager del WRC] m'ha dit que no ho canviaran.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)