El campió imposa el seu ritme
fórmula 1 · Hamilton fa valer la posició preferent per parar els peus a Rosberg i endur-se la victòria a la Xina Rivalitat · L'alemany es queixa que el ritme ‘lent' de l'altre Mercedes el fa estar massa pendent de Vettel, tercer
Rosberg va pagar les centèsimes que li van faltar dissabte
Els Ferrari amb prou feines van fer pessigolles a un dels Mercedes
El mestre Juan Manuel Fangio –cinc cops campió del món de F-1 als anys cinquanta– deia que un bon pilot ha de guanyar a la velocitat més baixa possible. És el que va fer Lewis Hamilton ahir per endur-se el segon triomf del curs en la tercera cita del mundial, a la Xina. No és que conduís amb el fre de mà posat, sinó que va controlar el seu ritme amb mestria, amb un ull en la durabilitat dels pneumàtics i l'altre en l'amenaça dels possibles rivals.
De fet, l'únic rival era l'altre Mercedes, Nico Rosberg, que diumenge va pagar amb escreix les quatre centèsimes que li van faltar per prendre la posició preferent al seu company. El ritme imposat per Hamilton en la primera meitat de la cursa va treure de polleguera l'alemany, empaitat pel Ferrari de Sebastian Vettel. “[Hamilton] corria a un ritme més lent del que calia i això feia que Sebastian fos més a prop del compte”, es va queixar Nico. Lewis, com si sentís ploure: “Jo no controlava la seva cursa, sinó la meva”, va deixar anar, i va afegir: “Nico no em va arribar a empaitar de debò en tota la cursa.”
Ferrari de dues cares
Per si calia esvair algun dubte, Hamilton va signar el setè hat-trick de la seva carrera (posició preferent, victòria i millor volta en la cursa) a Xangai. És el segon que assoleix enguany, una dada que fa ben palès el domini que està exercint, sobre el mundial i sobre el seu company d'equip. Rosberg esperava que la competitivitat retrobada dels Ferrari convertís els cotxes italians en aliats de la seva causa –la victòria de Vettel a Sepang va fer que Hamilton només sumés tres punts més que Rosberg en comptes de set–, però a la Xina els SF15-T només van fer pessigolles a la fletxa de plata número 6, la seva.
El ritme dels Ferrari va ser prou bo en les dues primeres tirades de la cursa, amb els pneumàtics tous. Vettel fins i tot va fer la primera aturada abans d'hora per mirar d'aprofitar la velocitat extra d'un joc de rodes nou i desbancar Rosberg als boxs –vet aquí per què l'alemany patia pel tap de Hamilton–, però li van faltar un parell de segons. En la segona meitat de la cursa, però, el ritme dels Ferrari amb el compost mitjà era al voltant d'un segon més lent per volta que el dels Mercedes, i la diferència entre el W06 número 44 i l'SF15-T número 5 va créixer dels cinc segons en la volta 29 als vint en la 53.
Paraula de Fangio
Faltaven tres voltes per al final, però la cursa va acabar llavors, perquè Max Verstappen va rebentar el motor en la recta de meta i el cotxe de seguretat va neutralitzar els últims girs. Això va tallar de soca-rel la cavalcada de Kimi Räikkönen, que dècima a dècima s'havia acostat fins a poc més d'un segon de l'altre Ferrari. El finlandès es va cruspir els Williams de Massa i Bottas en la primera volta per col·locar-se quart, i en la tirada final era el Ferrari més ràpid, atès que Vettel havia fet la segona aturada quatre voltes abans i duia les rodes més gastades. “Ho tenia controlat; encara tenia prou marge”, va asseverar el tetracampió, seguint fil per randa el manual de Hamilton.
En terra de ningú –despenjats de la lluita al capdavant–, els Williams van acabar cinquè i sisè, al davant de Romain Grosjean, que va estrenar el caseller de Lotus. La trencadissa de Verstappen –vuitè– va fer guanyar un lloc a Nasr, Ricciardo i Ericsson, amb la qual cosa els dos Sauber van puntuar per segon cop en tres curses. De retruc, la neutralització va evitar que un Red Bull fos doblat pel líder per tercera cursa seguida. Encara bo que Hamilton no va esprémer el W06 de punta a punta. “La meva feina és anar prou ràpidament per dur el cotxe sencer a la meta”, va insistir. Fangio hauria fet seves aquestes paraules.
Per emmarcar
Va avançar els dos Sauber a la pista malgrat que el Toro Rosso corre poquet. Verstappen no va tenir premi, però es va lluir.
Per oblidar
Kvyat va acabar amb flames al cotxe dos cops en tres dies –divendres, els frens; ahir, el motor–. Red Bull no se'n surt.
Renault sap de quin mal pateix
Daniel Ricciardo va haver de muntar el tercer motor Renault del curs abans de la cursa –van detectar un problema en el que havia fet servir dissabte–, i el seu company de Red Bull Daniil Kvyat ho farà a Bahrain, després de trencar el segon ahir. Per si no fos prou, Toro Rosso va esmicolar un altre V6 francès a la Xina. “A Renault alcem la mà quan és culpa nostra, com ara”, va reconèixer el cap de la marca francesa, Cyril Abiteboul. El directiu va explicar que havien arriscat introduint uns propulsors nous abans del que estava previst, i això va provocar aquests problemes de fiabilitat. El pitjor és que la situació serà semblant aquest cap de setmana, a Bahrain, perquè no hi ha temps per redreçar del tot la causa de les avaries. “El nostre objectiu és deixar de tenir problemes de fiabilitat abans del GP de Mònaco [la sisena prova del curs]”, va revelar.
Button demana perdó a Maldonado
Cinc segons de penalització –perd un lloc en benefici de Sainz– li van caure a Jenson Button per haver envestit Pastor Maldonado en la volta 48. El McLaren-Honda i el Lotus-Mercedes duien uns quants girs frec a frec. En el fons, però, el veneçolà mai no hauria d'haver estat allà, lluitant pel tretzè lloc, atès que era setè després de desbancar el seu company Grosjean en la primera aturada a boxs. En la segona, però, va anar recte a l'entrada del carrer de boxs, tot seguit va fer una virolla i va caure a les urpes –encara no gaire esmolades– dels MP4-30. “Em sap greu per ell; em vaig encegar”, va admetre l'anglès. Els dos McLaren van aconseguir acabar, però Maldonado encadena tres abandonaments.
Notícies
Diumenge,28 abril 2024