Fórmula 1

Qui no s'arrisca no pisca

Rosberg va a totes en l'arrencada i en l'aturada a boxs i deixa Hamilton sense dret a rèplica en el GP d'Àustria

Per segona cursa seguida, Ferrari perd el podi en benefici de Williams, amb Massa tercer

Nico s'ho jugava tot a la sortida,
va arriscar i va guanyar
Igual que al Quebec, Williams va acceptar el regal de Ferrari

Les carreres es poden perdre el dissabte, però es guanyen el diumenge. Prou que ho sap Nico Rosberg, que abans-d'ahir va enterrar a la graveta de l'últim revolt les seves possibilitats de desposseir Lewis Hamilton de la valuosa posició preferent en el GP d'Àustria. Nico es podria haver acomiadat llavors del triomf, però no va renunciar a jugar les seves cartes ahir, per bé que la mà del seu company era força més segura. “La sortida va ser determinant”, va reconèixer l'alemany. Allà s'ho jugava tot, va arriscar i va guanyar l'interior a l'altre Mercedes en el primer revolt per col·locar-se primer.

Sense escletxes

“Des de Barcelona, és la quarta sortida dolenta seguida que faig. Ho hem de mirar”, va admetre Hamilton. Per la seva banda, Rosberg somreia. “Després del tercer revolt he començat a pensar que podia guanyar”, va dir. L'única oportunitat de Lewis era aprofitar el ball de les aturades a boxs. Però fins i tot aquesta variable jugava a favor del líder, perquè la degradació dels pneumàtics era molt minsa i això va fer –junt amb la neutralització inicial de la cursa– que només n'hi hagués una, d'aturada per canviar les rodes. Per si de cas, però, aquí Rosberg tampoc no va deixar cap escletxa per on el seu company es pogués colar. L'alemany va entrar tan a sac al carrer de boxs que va haver de fer una clavada de frens espectacular abans de la línia a partir de la qual entra en vigor la limitació de velocitat al pit lane, de 80 km/h. Va tornar a arriscar –si hi hagués entrat massa ràpid, l'haurien penalitzat amb cinc segons– i va tornar a guanyar.

Hamilton es va aturar dues voltes més tard, però amb rodes noves Rosberg ja havia fet la millor volta de la carrera i el seu avantatge es va estirar com si fos un xiclet, fins als cinc segons. Per acabar-ho d'adobar, Hamilton va creuar la línia blanca a la sortida del carrer de boxs –no es pot trepitjar per no entorpir els cotxes que ja són a la pista– i li van caure cinc segons de sanció, afegits al seu temps final. Ara sí que el gran premi estava dat i beneït, per bé que la sanció no va influir en el resultat. El ritme de Rosberg era prou bo per esvair qualsevol pensament de triomf de l'altre Mercedes.

Pífia de Ferrari

Més enrere, el ritme de Sebastian Vettel també era prou bo per conquerir el tercer lloc al davant de Felipe Massa. Però en l'aturada a boxs es va enganxar la femella d'una roda i els deu segons perduts van costar el tercer lloc a Ferrari. Igual que al Quebec –on Räikkönen va cedir el calaix a Bottas–, Williams va acceptar el regal de l'equip italià. “Era tres o quatre dècimes més ràpid que Massa, però el marge no era suficient per superar-lo”, va explicar Vettel.

Per si no fos prou, l'altre Ferrari va tenir un espectacular accident en la primera volta. Räikkönen havia sortit amb el compost més dur per mirar de remuntar i amb les rodes fredes es va trobar sense tracció en accelerar després del segon revolt. El finlandès va perdre el control i va envair la trajectòria de Fernando Alonso, que el va envestir. El McLaren va acabar damunt del Ferrari, però els dos pilots en va sortir il·lesos.

Pastor Maldonado també va haver de controlar un parell de fuetades del seu Lotus per sumar el segon setè lloc consecutiu, després d'una lluita aferrissada amb Max Verstappen. L'holandès de Toro Rosso no donava el braç a tòrcer, i la seva defensa al límit de la posició va donar alè al duel més emocionant de la carrera.

Davant d'ells, el sisè –i l'últim pilot que va creuar la meta sense ser doblat pels Mercedes– va ser Nico Hülkenberg, per bé que no va poder resistir els atacs del Williams de Bottas, cinquè. L'altre Force India, de Sergio Pérez, va acabar vuitè, al davant de Daniel Ricciardo, a qui va sortir bé la jugada de començar amb el pneumàtic tou i ser l'últim en aturar-se a canviar les rodes.

PROTAGONISTES

Nico ha fet una feina fantàstica. Al cap i a la fi, ha estat el més ràpid durant la cursa. A partir de l'aturada, només mirava d'acabar
Lewis Hamilton
mercedes

LA PEL·LÍCULA DE LA CURSA

Volta 44. Vettel fa la seva millor volta (1:11.499). És a 3.5 de Massa. Voltes 49 i 50. Maldonado i Ricciardo lluiten pel vuitè lloc. El veneçolà supera l'australià, que tot seguit fa la seva aturada. Volta 60. Amb rodes noves, Ricciardo gira 1.5 segons més ràpid que Nasr i l'avança al tercer revolt. És desè, dins dels punts. Volta 62. Vettel s'acosta a només un segon de Massa. Voltes 65 a 67. Maldonado ataca Verstappen, però llisca sobre el piano del primer revolt (65). El jove holandès es defensa (67).
M'han patinat les rodes i, tot d'una, el cotxe ha anat cap a l'esquerra. No sé ben bé per què
Kimi Räikkönen
ferrari
Sortida. Tots els pilots surten amb el compost supertou, tret de Maldonado, Pérez, Räikkönen i Ricciardo, que ho fan amb el tou. Rosberg surt millor que Hamilton i el supera al primer revolt. Räikkönen perd el control després del segon revolt i Alonso l'envesteix. Surt el cotxe de seguretat, amb els Mercedes al davant de Vettel, Massa, Hülkenberg, Verstappen, Bottas, Nasr i Sainz.
Volta 42. Rosberg avantatja Hamilton de 6.3; Massa, de 22.3; Vettel, de 26.4; Bottas, de 38.0, i Hülkenberg, de 39.8.
Voltes 1 a 3. Kviat (1) i Button (3) s'aturen per muntar les rodes toves. El rus també canvia el morro, malmès en la primera volta. Volta 7. Bandera verda. Rosberg avantatja Hamilton d'1.5. Volta 8. Button ja ha fet l'‘stop-and-go' de sanció i plega per avaria. Volta 15. Bottas supera Verstappen al segon revolt i és sisè. Volta 24. Rosberg gira més d'un segon més ràpid que Hamilton i ja l'avantatja de 4.0. Vettel és tercer, a 11.2, i Massa, quart, a 15.0. Voltes 25 i 26. Bottas supera Hülkenberg per fora al tercer revolt (25). L'alemany s'atura tot seguit. El finlandès fa l'aturada al gir següent (26) i torna a la pista rere el Force India. Voltes 33 a 36. Aturades de Rosberg (33), Massa (34), Hamilton (35) i Vettel (36). El Ferrari perd deu segons en enganxar-se una roda i perd el tercer lloc a favor de Massa. Hamilton trepitja la ratlla blanca en sortir del carrer de boxs i rep cinc segons de penalització. Bottas torna a a avançar Hülkenberg (35) i Rosberg fa la millor volta (35, 1:11.235). Abans d'aturar-se, Rosberg només tenia 1.4 segons d'avantatge; ara eixampla la diferència fins als cinc segons.
Hem aprofitat l'aturada lenta del Ferrari i després l'he pogut mantenir a ratlla. No era el moment de fer errades
Felipe Massa
williams-mercedes
Quan he deixat anar l'embragatge, m'han patinat molt les rodes. No he començat gens bé
Lewis Hamilton
mercedes
Volta 70. Maldonado supera Verstappen al primer revolt, després d'estar a punt de perdre el control en el seu rebuf. Rosberg els dobla tot seguit. Volta 71. Rosberg creua la meta amb 3.8 d'avantatge sobre Hamilton. Aplicada la sanció, la diferència final és de 8.8.
Ferrari té un bon cotxe i Vettel era una mica més ràpid que jo, així que hem de seguir millorant
Felipe Massa
williams-mercedes
Estic decebut, però són coses que passen. Jo també hauria pogut fer una errada
Sebastian Vettel
ferrari
Un parell de curses bones i es disparen els rumors [sobre l'interès de Ferrari], però no hi penso
Nico Hülkenberg
force india-mercedes
[Verstappen] Anava una mica al límit, però els comissaris ens han deixat córrer i això està molt bé
Pastor Maldonado
lotus-mercedes

Per emmarcar

Un sisè lloc és poca cosa després de vèncer a Le Mans, però és el millor resultat del curs de Hülkenberg, que torna a sonar com a opció d'algun equip gran.

Per oblidar

Ferrari es manté ferm com a segon millor equip del mundial; per això encara fa més mal haver regalat el tercer esglaó del podi a Williams per segon cop seguit.

McLaren enceta demà un test crucial

Els equips de F-1 –tret de Marussia– es queden al Red Bull Ring demà i dimecres per fer-hi el segon i últim test de l'any durant el curs (el primer va ser a Montmeló, a mitjan maig). Seran uns assajos importants sobretot per a l'equip McLaren, que en la vuitena volta del GP d'Àustria ja s'havia quedat sense cotxes. Alonso va ser la víctima de l'accident de Räikkönen en el primer gir, i Button va plegar per la fallada d'un sensor, per tal de no fer malbé una mecànica Honda nova. Alonso estrenava una evolució aerodinàmica del McLaren que demà havia de continuar provant, així que l'accident va ser un nou trasbals per a l'equip. “De morro nou en tenim un altre, però de les altres peces potser no”, va admetre l'asturià. “Com diu la llei de Murphy, tot el que pugui anar malament, anirà malament”, hi va afegir el cap, Éric Boullier.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)