Barça

Espai Barça (I)

Spotify Camp Nou: el temps és or

Limak Construction està guanyant la lluita al rellotge i haurà de cobrar un extra d’1 milió d’euros per haver acabat la fase d’enderroc un mes abans

Acabar el nou estadi en la data prevista, l’agost del 2026, és el gran anhel dels socis, l’obsessió del club i la gran missió per a Limak, especialista a polvoritzar el cronòmetre

Joan Sentelles: “Acabar l’estadi a temps no és negociable. Tant de bo hagi de pagar molts «bonus»”

Quan al culer li parlen del binomi Barça-Turquia, dos noms emergeixen a l’instant al seu cap inevitablement: Rüstü Reçber i Arda Turan. El millor porter i una de les grans revelacions d’aquell mundial del 2002 i probablement el migcampista amb més talent del futbol turc en les dues últimes dècades. Cap dels dos va triomfar al Barça. Dues històries associades al fracàs. Ara els culers fa mesos que tornen a tenir la mirada posada en direcció al país otomà. El nom de Limak Construction ja no resulta aliè per a ningú. L’empresa turca té el repte de fer realitat el que Joan Laporta sempre ha denominat “el gran somni col·lectiu del barcelonisme”. El nou Spotify Camp Nou és el projecte més important de la història del club. Per envergadura, per xifres i per responsabilitat. Fa vint anys, Laporta va prometre el fitxatge de Beckham i va acabar presentant Rüstü. Ara confia a haver-la encertat més amb Limak. El futur del Barça està en joc.

La construcció de l’Spotify Camp Nou és una lluita diària contra el temps i per ara resulta evident que Limak està guanyant aquesta batalla. No és cap novetat. Limak és especialista a polvoritzar el cronòmetre, com ha demostrat en projectes anteriors. L’empresa turca va acabar la fase de demolició de l’antic Camp Nou un mes abans de la data prevista. Els treballs d’enderroc havien de finalitzar el 30 d’octubre i es van acabar uns trenta dies abans. Quatre mesos després que es col·loqués la primera pedra, en un acte solemne presidit per Joan Laporta, Xavi Hernández, Sergio Busquets, Melanie Serrano i Juan Manuel Asensi, l’enderroc ja està enllestit. Tot, en un temps rècord. Això comportarà que Limak rebi un bonus d’1 milió d’euros. El Barça s’haurà de gratar més la butxaca, però ho farà de bon grat, perquè “acabar l’estadi a temps no és negociable per al club”, assegura Joan Sentelles, el màxim responsable de construcció de l’Espai Barça. Sentelles és taxatiu: “Tant de bo hagi de pagar molts bonus.” Per al Barça, acabar on time és primordial, perquè el club té calculat que, quan el nou estadi funcioni ja a ple rendiment, l’agost del 2026, els ingressos vorejaran els 247 milions d’euros anuals i té pressa. Per aquest motiu, també hi ha penalitzacions milionàries per a Limak si hi ha una demora. Això no inquieta Haldun Firat Köktürk, director general de Limak Contruction: “Mai hem hagut de pagar una sanció. Sempre hem acabat tots els nostres projectes abans del previst. Estem tranquils en aquest sentit.” “A Limak hem construït projectes emblemàtics, com aeroports, ponts, preses... Ara estem contents d’afegir al nostre portafolis un dels projectes més important del món: l’Spotify Camp Nou.” “El principal repte durant la preparació de la nostra oferta va ser desenvolupar la metodologia correcta per executar el projecte amb els timings que el FC Barcelona va sol·licitar en el plec de licitació. Però amb la integració dels diferents equips i partners internacionals del nostre equip, superarem aquest gran repte.”

La promesa de Haldun Firat Köktürk no és un acte de fe. L’hemeroteca avala Limak. El 1915 Çanakkale Bridge, el pont penjant més llarg del món (3.563 metres), ubicat a Turquia i que connecta Europa i Àsia, va ser construït en quatre anys i mig i Limak el va acabar divuit mesos abans del previst, amb l’afegit que part de l’obra es va fer en plena pandèmia de covid-19, amb totes les dificultats en l’execució del projecte que això va generar. L’aeroport del Senegal acumulava vuit anys de treballs fins que Limak va heretar l’obra i en vuit mesos va enllestir el projecte. L’estadi del districte de Yenisehir, a la província de Mersin, amb capacitat per a 25.000 espectadors, va estar fet en 134 dies, entre el gener i el maig del 2013. I el Banc Central de Turquia, la joia de la corona del centre financer d’Istanbul, el segon edifici més alt d’Europa (379,5 metres), amb 56 plantes que es poden pujar amb ascensor en només trenta segons, va ser aixecat en menys de tres anys. Les obres es van iniciar el desembre del 2020 i es van acabar el març del 2023. “Tot el calendari d’obra ha estat confeccionat amb marge suficient per complir les dates tot i els imprevistos que puguin sorgir, ja siguin meteorològics o d’una altra tipologia. Tenim reunions periòdiques amb Limak per si cal activar plans B davant cada casuística. Per al club, el temps és una qüestió vital”, explica Joan Sentelles. “La consigna és clara: run, run, run”, diu fent broma.

Amb l’enderroc de la tercera graderia cent per cent executat, la totalitat dels seients retirats i l’excavació feta en un 50%, ara el gran objectiu de cara al novembre del 2024 és que l’equip torni a casa per jugar al nou estadi amb un aforament provisional de 65.000 espectadors –amb l’obra acabada, la capacitat serà de 104.000–, amb un 50% d’aforament de sales VIP, amb l’estructura de la terceria graderia feta, amb el museu definitiu ja obert al públic i amb el cablejat de la coberta ja preparat, una coberta que estarà acabada l’agost del 2025 i que és un dels grans reptes del projecte per la seva dificultat tècnica.

30
dies
abans de la data prevista va finalitzar Limak la fase d’enderroc.
247
milions d’euros
preveu ingressar anualment el club a partir de l’agost del 2026, amb l’estadi a ple rendiment.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)