Ral·lis

Descobrir els ral·lis

Motor. L’equip MRW Rally Team organitza una jornada per acostar-se a l’especialitat fent de copilot d’Eduard Forés i Josep Basols

Els ral·lis tal vegada siguin l’especialitat del motor més propera al que el gruix de la població coneix. No debades, els cotxes són semblants als d’ús diari i circulen per carreteres i camins per on pot passar tothom. Tanmateix, la visió exterior no té res a veure amb el que es viu des de dins, com es va palesar durant la jornada Co-Driver Xperience que l’equip MRW Rally Team va organitzar recentment al circuit de La Codina, a Sant Bartomeu del Grau (Osona).

Al circuit propietat de Xevi Pons l’escuderia gestionada per l’equip MC Racing, de Tordera (Alt Maresme), va muntar una rèplica exacta de l’assistència de qualsevol dels ral·lis dels campionats estatal i català de terra on competeix l’MRW Rally Team. Allà hi havia les dues unitats del Citroën DS3 R5 que fan córrer, una pilotada per Eduard Forés, amb David Usón de copilot, i l’altra amb Josep Basols al volant, acompanyat per Xevi Amigo en el seient de la dreta. L’MRW Rally Team també compta a les seves files amb Nil Solans i Miki Ibáñez, que competeixen en el campionat del món de WRC2 amb un Ford Fiesta R5.

El dia del Co-Driver Xperience, però, els copilots habituals de Forés i Basols es van quedar a terra i van cedir el lloc a una cinquantena de directius i franquiciats d’MRW, i també a diversos mitjans, com ara L’Esportiu. L’experiència consistia a recórrer un dels trams de terra de les instal·lacions de La Codina, de 3,2 quilòmetres, on Xevi Pons –líder de l’estatal de ral·lis de terra– fa cursos de conducció i organitza jornades de proves privades. A més, entre passada i passada, els convidats podien gaudir del pilotatge d’un simulador dinàmic professional Hi-Speed de ral·lis.

La sensació generalitzada entre els afortunats “copilots per un dia” en tornar a l’assistència era que havien xalat de valent alhora que havien descobert un món nou. “Mai no tornarem a mirar un ral·li amb els mateixos ulls”, deien. No n’hi havia per menys, després del reguitzell de lliscades, salts, frenades i acceleracions experimentat dins de la cabina d’un cotxe de 300 CV de potència preparat específicament per això. Sorprenen especialment les frenades, sempre fetes amb el peu esquerre, una tècnica de la qual foren pioners els pilots escandinaus als anys seixanta, i que permet moure i col·locar el cotxe de gust.

Per a deixar-ne constància, Forés i Basols no van tenir gaires miraments amb els seus acompanyants. “Si això hagués estat un tram de ral·li de veritat, hauríem tibat més, però no gaire més. Sobretot, hauríem apurat una mica més les frenades, però ja està”, va aclarir Eduard Forés al final d’una jornada que va fer descobrir l’emoció dels ral·lis a persones que s’hi acostaven per primer cop.

El Co-Driver Xperience també va servir perquè els convidats apreciessin en la seva justa mesura la tasca dels copilots de l’MRW Rally Team. No debades, quan Usón i Amigo es posen el casc, no només gaudeixen d’aquestes sensacions extremes, sinó que tenen una feina fonamental dins la cabina: “cantar” les notes dels revolts al pilot, sense perdre’s ni perdre el ritme. L’exercici del pilot i el resultat de tot l’equip depèn de la seva sang freda i concentració.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.