Dakar

La duresa és el repte

Els actuals campions, Nasser Al-Attiyah en cotxes i Kevin Benavides en motos, tornen a ser favorits en una prova amb novetats

El recorregut ha incrementat les dificultats tant per als pilots com per als vehicles

Els guanyadors de la darrera edició del Dakar en cotxes, Nasser al-Attiyah, i en motos, Kevin Benavides, tornen a ser entre els favorits en la cursa del 2024, que comença avui. En aquesta cinquena edició que es disputa a l’Aràbia Saudita s’ha incrementat la duresa de les etapes i el recorregut serà molt exigent tant per als pilots com per als vehicles. El qatarià, a més, mirarà de revalidar el seu triomf amb un vehicle i un equip nou. Nasser al-Attiyah ha fet una aposta arriscada i ha deixat Toyota –un cotxe guanyador– i ha passat al Hunter de Prodive. Provarà de guanyar el seu sisè trofeu del Tuareg i el tercer consecutiu amb un vehicle que ha acabat segon en les dues darreres edicions pilotat pel francès Sébastien Loeb, que continua amb aquesta marca i que buscarà el seu primer triomf. El qatarià aspira a guanyar el Dakar amb el quart vehicle diferent després de fer-ho amb un Volkswagen al 2011, el Mini del 2015 i el Toyota amb què va guanyar al 2019, al 2022 i al 2022.

Toyota ha perdut al seu referent, però estarà ben representat amb el saudita Yazeed al Rajhi, que va ser tercer l’any 2022, el brasiler Lucas Moraes, que va ser tercer en el seu debut l’any passat, i que enguany té com a copilot el català Armand Monleón, i l’argentí Juan Cruz amb el copilot català Dani Oliveras. Els Audi híbrids es presenten amb un equip potents amb el francès Stéphane Peterhansel –amb 14 títols, 6 en motos i 8 en cotxes–, del madrileny Carlos Sainz, amb el català Lucas Cruz de copilot, i que ha guanyat tres cops, i del suec Mattias Ekström. La fiabilitat pot ser el seu principal problema: l’any passat els dos primers van haver d’abandonar.

En la categoria de motos l’argentí Kevin Benavides i la seva KTM buscaran la tercera victòria (2021 i 2023), i el seu company d’equip, l’australià Toby Price, que va ser segon en la passada edició i va guanyar al 2016 i 2019, tornarà a ser un dels seus màxims rivals. El germà de Kevin, Luciano Benavides (Husqvarna), que és l’actual campió mundial de W2RC, portarà el dorsal 1 i té ganes de succeir Kevin en el palmarès. Les Honda del xilè Pablo Quintanilla, quart l’any passat i segon al 2022, i dels nord-americans Ricky Brabec, guanyador al 2020 i Skyler Holmes, tercer l’any passat, intentaran plantar batalla.

L’actual campió de la categoria de camions, el neerlandès Janus van Kasteren (Iveco), torna a estar entre els favorits juntament amb el segon de la passada edició, el txec Martin Macik (Iveco). En la nova categoria Challenger el polonès Eryk Goczal i el copilot català Oriol Mena aspiren a lluitar per la victòria. Van guanyar la categoria SSV l’any passat, quan Eryk Goczal, de 19 anys, va debutar en la prova i es va convertir en el guanyador més jove de la història.

La incògnita del nou format de la ‘crono 48 h’ durant dos dies en el desert d’Empty Quarter

El recorregut del Dakar 2024 tindrà un pròleg, dotze etapes, un total de catorze dies de competició i un dia de descans. Els participants afrontaran un total de 7.891 km de recorregut, dels quals 4.724 seran especials cronometrades. L’organització continua descobrint noves zones de l’Aràbia Saudita i ha anunciat que el 60% de les especials cronometrades passaran per zones inèdites que no s’han visitat en les quatre edicions anteriors. Al-Ula serà el punt d’inici del Dakar 2024, amb la sortida i l’arribada del pròleg, però també tindrà tres sortides d’etapa més i dues arribades. El final d’aquesta edició serà a Yanbu, al costat del mar Roig. Entre mig els pilots i els seus vehicles hauran d’afrontar sorra, dunes, pedres, en llargues etapes que posaran a prova la resistència física dels participants i la consistència i fiabilitat de les màquines. Un pròleg de 28 km d’especial cronometrada donarà avui inici a la competició, i durant la primera setmana ja s’haurà de superar una etapa marató –entre la segona i la tercera etapa–, en què només hi haurà un parell d’hores per intentar fer reparacions. La gran novetat d’aquesta edició, i alhora la gran incògnita de com s’haurà d’afrontar i superar, és la crono 48 h de la sisena etapa, que es farà el dies 11 i 12 de gener en el desert de Empty Quarter al voltant de la localitat de Shubaytah. El primer dia de l’etapa els participants s’hauran d’aturar a les 16 h, a la posta del sol, en el campament més proper dels vuit que s’han muntat en la zona. Hauran de passar la nit allà amb el mínim de provisions i de material d’acampada i sense poder reparar el vehicle. A les 7 h del matí hauran d’iniciar la segona part d’aquesta innovadora etapa i tornar al punt de sortida a Shubaytah. L’endemà, el dissabte 13 de gener, serà el dia de descans a Riad. La segona setmana començarà el diumenge 14 i es disputarà l’etapa més llarga amb 873 quilòmetres i 483 d’especials, sense comptar la crono 48 h. En aquesta segona setmana hi haurà més dunes, roques i etapes de navegació difícils per un terreny molt complicat, fins a arribar a la 12a etapa i última, la del divendres 19, amb sortida i arribada final a Yanbu, de només 175 km d’especial.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)