Ral·lis

Història d'una ambició desbocada

Víctima del seu mètode

David Richards ha escrit grans episodis en la història del mundial de ral·lis, però també va ser qui els va desposseir de l'essència tradicional

Mini i BMW no es van voler permetre un altre any de dubtes i van decidir prescindir de Prodrive com a equip oficial de la marca

No costa gens ni mica imaginar la cara que va posar David Richards quan a principis de maig de l'any passat els responsables de comunicació de la marca Mini es van trobar mil i un impediments per filmar i difondre les seves pròpies imatges en el debut a Sardenya dels Mini WRC en el campionat del món de ral·lis. En aquell moment, Richards esdevenia una víctima més dels drets d'exclusivitat que ell mateix havia establert anys enrere quan, amb el beneplàcit de Max Mosley, l'anterior president de la FIA, i a través de la societat ISC –que Richards va comprar l'any 2000 a Bernie Ecclestone– va erigir-se en propietari dels drets comercials del mundial de ral·lis. Condició que al cap de sis anys va traspassar a North One Sport, ara en fallida.

En la història del campionat del món de ral·lis, David Richards hi figurarà per sempre més com el copilot d'Ari Vatanen quan el finlandès va guanyar l'any 1981 el títol i com l'home que va posar dempeus l'estructura Subaru-Prodrive, amb la qual van ser campions Colin McRae (1995), Richard Burns (2001) i Petter Solberg (2003). Però també com el personatge que va posar fi a l'essència d'aquesta especialitat quan, sempre amb la complicitat de Mosley, va aconseguir uniformitzar totes les proves del calendari, va dictaminar que hi hagués un parc d'assistència únic i es va inventar unes etapes ridícules i sense trams nocturns. I també va establir una cosa tan difícil d'entendre pels aficionats com que la marca d'un cotxe no és considerada com a tal a l'hora de sumar punts en la classificació de constructors si no està inscrita com a equip oficial, la qual cosa va comportar l'aparició de noms d'equips com ara Munchi's o Stobart en el mundial de marques. En definitiva, una aberració rere l'altra amb l'agreujant que tornar enrere no és tan fàcil. I als orígens, impossible.

Fer entrar el clau per la cabota

Però si Richards havia tastat a Sardenya la seva pròpia recepta, pitjor ho va anar passant en veure que Mini –més ben dit, BMW, la marca propietària– no s'acabava d'engrescar en el projecte que s'havia inventat l'astut anglès per fer tornar Prodrive al mundial de ral·lis. El que sí que havia estat ben valorat per BMW i Mini era posseir un cotxe homologat com a WRC per la FIA. Però entusiasmar-se per un projecte que no va ser idea seva ja era una altra cosa. Es diu que a Richards li va costar més d'un any arribar a convèncer els alemanys. I només el tercer lloc de Dani Sordo en el ral·li d'aquell país –tercera cursa del Mini WRC– els va fer veure que s'estava fent una bona feina.

Però les normes actuals estableixen que un constructor només pot homologar un cotxe com a WRC si simultàniament s'inscriu al campionat del món com a marca i disputa una temporada completa, una norma derivada del que es podria considerar el mètode Richards. La FIA va homologar l'any passat el Mini com a WRC sabent que el programa del 2011 es limitaria a només sis ral·lis, però amb el compromís de Prodrive de disputar tot el mundial 2012. I a BMW van perdre la paciència quan a principis de gener Richards, sense patrocinadors, va obtenir una altra derogació de la federació per fer córrer només un cotxe amb pilot fix –Sordo– en només set ral·lis i deixar el programa complet per al 2013. Amb això la casa mare ja no hi va estar d'acord, perquè si es repetís la història s'extingiria l'homologació WRC. La solució va ser nomenar com a equip oficial el Team Portugal a partir del ral·li de Suècia –amb uns pilots, Armindo Araujo i Paulo Nobre, que són l'antítesi d'un crac– i reservar a Prodrive l'evolució tècnica dels cotxes, deixant-li llibertat per si vol competir a títol privat. Per això l'absència aquest cap de setmana en el ral·li de Mèxic i la inscripció de Dani Sordo i Patrick Sandell al de Portugal amb l'equip Prodrive WRC Team, denominació que no fa la més mínima al·lusió a Mini. I la pregunta és, fins quan aguantarà Richards aquesta situació?

7
ral·lis
són els que els Mini WRC de l'equip Prodrive han disputat en el mundial com a formació oficial de la marca.
3
podis
ha obtingut Sordo. L'any passat a Alemanya (3r) i Alsàcia (2n) i aquest any a Montecarlo (2n).
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.