Fórmula 1

L'ANÀLISI

Les nits en què es feia de dia

La inacabable recerca de la perfecció ha obligat la FIA a crear una norma per evitar
que els equips mantinguin els tècnics treballant tota la nit

Queden lluny aquelles llargues nits en què mecànics i enginyers havien de romandre tancats als garatges dels circuits per poder tenir a punt els monoplaces per l'endemà. Un l'endemà que era un avui.

Per a la gent que no ha estat mai a prop d'un projecte de competició o no hi ha estat mai involucrat –les llargues nits no són exclusivitat de la F-1– és difícil entendre els nivells d'exigència física i mental que suporten els tècnics que es dediquen a aquest món selecte. A la pressió, concentració i dedicació a què obliga la competició, hi hem d'afegir les inacabables nits a la seu dels equips i als circuits, els viatges de milers de quilòmetres –quan s'arriba al destí, es va directe al circuit després de vint hores de vol o de carretera–, el famós i insuperable jet lag, dietes poc equilibrades... Les curses són molt més dures del que es veu des de l'exterior.

La fórmula 1 s'ha humanitzat en molts aspectes i també ho ha fet amb els mecànics i enginyers dels equips. Tot i que un calendari de dinou curses (o vint) exigeix una dedicació pràcticament total –sempre he dit que el motorsport no és una feina, sinó una manera de viure–, els programes de simulació, la millora dels sistemes de producció, la reducció dels dies de test i, sobretot, les mesures reglamentàries han racionalitzat el dia a dia de la gent que treballa en la F-1.

La reducció dels temps a pista i les jornades d'entrenaments s'ha complementat amb el que la FIA anomena curfew (‘toc de queda'). Els equips estan obligats a desallotjar el circuit de personal tècnic durant un període determinat d'hores durant la nit. Sí, sí, tal com sona. La inacabable fam dels equips en la recerca de la perfecció ha obligat la FIA a reglamentar-ho per evitar que els equips mantinguin els tècnics treballant tota la nit (en el cas dels equips modestos) o que arribin els torns de nit (en els equips més rics). Durant els caps de setmana de cursa no està permès que els tècnics de les escuderies estiguin en les zones de treball (pàdoc i boxes) durant vuit hores en la nit de dijous a divendres i sis hores en la nit de divendres a dissabte.

Tot i això, la norma és permissiva amb els casos en què els equips hagin de fer front a imprevistos o accidents. Aquesta temporada, i a causa de les complexes unitats del potència, la FIA ha augmentat de dues a sis les vegades que els equips poden trencar aquesta norma sense haver d'afrontar una penalització. Cap dels equips ha arribat al límit.

La competició no solament posa a prova el límit de les màquines, sinó també de les persones. Tots els que ens hi dediquem hem trobat aquí algun dia el nostre límit, perquè el motorsport et fa llevar cada dia pensant com pots ser millor que el dia abans, tot i que aquella nit no hagis pogut anar a dormir..., i malgrat que, en arribar a casa, només et preguntin si t'has fet amic de la noia del paraigua.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)