Fórmula 1

El futur ja és aquí

Dos dies de tests a Abu Dhabi donen el tret de sortida a la temporada 2015, amb l'estrena oficial del McLaren-Honda, encara sense Alonso

El nou reglament ha estat la clau del retorn de la marca japonesa

L'aroma del xampany encara envolta l'ambient a Abu Dhabi, però el temps de les celebracions ja ha passat. El 2014 és història i el 2015 és a tocar. De fet, el pròxim curs comença avui, amb dues jornades oficials de tests al mateix circuit de Yas Marina que diumenge va coronar Lewis Hamilton com a nou campió mundial.

La novetat més rellevant d'aquests assajos –i el senyal que ens trobem al davant del primer dia del nou curs i no de l'últim del que tot just s'ha acabat– és la presència a la pista del McLaren MP4-29H/1X1. Sota aquesta críptica denominació s'amaga el cotxe laboratori amb el grup propulsor V6 turbo híbrid d'Honda. A grans trets, un xassís d'aquest any adaptat per muntar la mecànica japonesa. Ahir, les samarretes blanques amb el logotip de la H van substituir a can McLaren tota la indumentària amb l'estrella de Mercedes, que n'ha estat el proveïdor de motors els últims vint anys.

El debut del McLaren-Honda és un bon presagi per als homes de Woking i Milton Keynes –la marca japonesa ha aixecat la seva fàbrica europea a la ciutat anglesa que és sinònim de Red Bull–, perquè el pla inicial era estrenar el cotxe directament en els tests de pretemporada del 2015, a finals del proper mes de gener, a Jerez. Haver guanyat dos mesos de temps no té preu, perquè permet que els aerodinamistes de McLaren treballin a tot gas en l'MP4-30 definitiu mentre els enginyers d'Honda fan rodar la nova mecànica i, amb les dades recollides, s'esmercen a corregir el que calgui.

Button diu adéu

L'encarregat de pilotar el cotxe a Abu Dhabi serà Stoffel Vandoorne, de 22 anys, membre del planter de McLaren i subcampió de la GP2. L'equip encara no pot disposar de Fernando Alonso –“he ‘estao' con él y me ha dicho que se va a McLaren”, va deixar caure Joan Carles de Borbó al micròfon d'Antena 3, diumenge passat, anticipant l'anunci oficial que a Woking no pensen fer fins al desembre– ni tampoc utilitzarà els serveis de cap dels seus titulars actuals, Jenson Button i Kevin Magnussen.

Ves que no sigui per no donar pistes sobre qui dels dos serà el sacrificat per fer lloc a l'asturià. Propòsit inútil, perquè l'anglès, de 34 anys, ja es va acomiadar ahir amb una piulada inequívoca: “[McLaren] ha estat casa meva els últims cinc anys.” Qui tingui orelles, que hi senti.

A fer sabates

Curiosament, Button era pilot d'Honda el 2008, quan l'esclat de la crisi va empènyer la marca a tancar la barraca i cedir l'equip al patró Ross Brawn. Ara aquella fàbrica pertany a Mercedes, però els japonesos prefereixen no estirar-se els cabells i mirar endavant, a un futur que ja és aquí. “Estic convençut que guanyarem curses el 2015”, assegura el cap de competició, Yasuhisa Arai.

En aquesta nova etapa, Honda aplicarà fil per randa la dita que qui és sabater ha de fer sabates. “La nostra especialitat és el motor, i la de McLaren, el xassís i la gestió d'un equip de carreres”, apunta Arai, tal vegada recordant els èxits de l'anterior associació entre McLaren i Honda, a cavall dels anys vuitanta i noranta.

I és que ha estat l'arribada dels nous V6 turbo híbrids el que ha afavorit el retorn d'Honda. “Corren igual que els antics V8, però amb una tecnologia molt més intel·ligent i sostenible”, sentencia Arai, amb l'ull posat a batre els inquilins de la seva antiga fàbrica.

10
Hamilton.
Campió a dreta llei, amb onze victòries de dinou carreres i havent estat víctima de l'escomesa del seu company a Spa.
3
Sotxi.
Una barreja d'Abu Dhabi i València enmig del complex olímpic llueix molt –i més quan el facin de nit–, però el traçat no fa el pes.
3
Sauber.
Per primer cop en els seus 22 anys a la F-1, l'equip suís no ha sumat ni un punt, i ha hagut de fitxar pilots amb calés per al 2015.
10
Forza Jules.
L'accident de Bianchi a Suzuka ha agermanat el pàdoc de la F-1. El desig de tothom és que se'n surti.
MERCEDES
1. Lewis Hamilton (anglès, 29 anys) / 6. Nico Rosberg (alemany, 29)
RED BULL-RENAULT
3. Daniel Ricciardo (australià, 25) / 26. Daniïl Kviat (rus, 20)
WILLIAMS-MERCEDES
77. Valtteri Bottas (finlandès, 25) / 19. Felipe Massa (brasiler, 33)
FERRARI
5. Sebastian Vettel (alemany, 27) / 5. Kimi Räikkönen (finlandès, 35)
McLAREN-HONDA
(pendent)
14. Fernando Alonso (espanyol, 33) / 22. Kevin Magnussen (danès, 22)
FORCE INDIA-MERCEDES
11. Sergio Pérez (mexicà, 24) / 27. Nico Hülkenberg (alemany, 27)
TORO ROSSO-RENAULT
Max Verstappen (holandès, 17) / Carlos Sainz (pendent, espanyol, 20)
LOTUS-MERCEDES
8. Romain Grosjean (francès,28) / 13. Pastor Maldonado (veneçolà,29)
SAUBER-FERRARI
9. Marcus Ericsson (suec, 24) / Felipe Nasr (brasiler, 22)
9
Red Bull Ring.
El retorn del GP d'Àustria després de deu anys d'absència ha estat una alenada d'aire fresc, per al circuit i per a l'organització.
8
Kviat.
La fiabilitat l'ha turmentat, però ha estat el millor debutant i s'ha guanyat l'ascens a Red Bull com a substitut de Vettel.
10
Ricciardo.
La revelació del curs. No només ha estat l'únic no Mercedes capaç de guanyar, sinó que ha empès Vettel fora de Red Bull.
8
Mercedes.
L'equip campió del món no va caure en la temptació d'imposar ordres d'equip, i va afavorir un mundial prou emocionant.
7
V6 turbo.
La polèmica sobre el so dels nous motors és un record llunyà. Ara del que es tracta és de polir la normativa d'homologació.
7
Williams.
Torna a ser un equip (gairebé) guanyador, ha rescatat un patrocinador històric (Martini) i ha trobat un pilot amb futur (Bottas).
4
Ferrari.
El primer curs sense victòries en vint anys ha fet rodar caps a tort i a dret a Maranello, i ha provocat la fugida d'Alonso.
4
Räikkönen.
El paper tan galdós que ha fet no justifica ni de bon tros els vint milions que cobra. Sap greu dir-ho, però ha fet llufa.

Ferrari dóna el passaport a Mattiacci

Ferrari començarà la temporada 2015 amb el tercer director esportiu en tot just dotze mesos. L'abril passat, Marco Mattiacci va ser cridat per substituir Stefano Domenicali –va dimitir pel mal començament de curs de l'Scuderia– i ahir l'equip de Maranello va confirmar els rumors de la substitució de Mattiacci, de 42 anys, per Maurizio Arrivabene, de 57. El nou president de Ferrari, Sergio Marchionne –a mitjan octubre va rellevar Luca Montezemolo–, va justificar el fitxatge d'aquest directiu de Philip Morris pel seu “coneixement exhaustiu” dels ets i uts de Ferrari i del pàdoc de la F-1, gràcies al seu exercici com a representant del patrocinador Marlboro els últims disset anys. En contra de Mattiacci ha jugat la mala gestió en l'adéu d'Alonso.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)