Fórmula 1

El cop de gràcia, en la sortida

Hamilton clava l'arrencada i guanya el GP de Bèlgica al davant de Rosberg, que perd pistonada en els primers metres

Una tàctica a una aturada enlaira Vettel fins a posicions de podi, però al final punxa i ho perd tot

La sortida havia de ser decisiva, i ho va ser. Lewis Hamilton va posar un peu i mig dalt de tot del podi tan bon punt es va apagar el semàfor en l'arrencada del GP de Bèlgica. Al seu costat, amb l'altre Mercedes, Nico Rosberg no només no li va discutir el lideratge, sinó que va arrencar com els crancs i de cop i volta va caure del segon lloc en la graella al cinquè. L'alemany va haver d'esperar a la primera tanda d'aturades per recuperar la seva posició natural, però llavors Hamilton ja era lluny. Al capdavant de punta a punta, i havent-se esvaït l'amenaça del seu company, l'anglès va poder gestionar de gust la carrera, i en cap moment va veure perillar la seva sisena victòria del curs.

Mercedes va sumar el setè doblet en onze carreres, i el tercer esglaó del podi va ser per a un altre cotxe amb la mecànica alemanya, el Lotus de Romain Grosjean. Sebastian Vettel havia mirat d'enlairar-se fins a un podi que no li tocava a base d'estratègia. Ferrari va decidir estalviar-se la segona aturada de rigor de l'alemany i estirar el seu segon joc de rodes, del compost mitjà, més enllà del que el sentit comú recomanava. La goma va aguantar fins a dues voltes del final, quan la roda posterior dreta va dir prou. Vettel havia perdut la posició amb Grosjean en la primera tanda d'aturades, i a can Ferrari van concloure que l'única manera d'evitar un podi monocolor de l'estrella de tres puntes passava per jugar-se-la. Els van sobrar deu quilòmetres i escaig.

Càlculs destarotats

Qui ho sap, tal vegada si el Force India de Nico Hülkenberg no s'hagués avariat a la graella –la carrera es va escurçar una volta per fer un segon gir de formació– Ferrari no ho hauria vist tan clar. De retruc, aquesta segona volta d'escalfament va destarotar els càlculs de Rosberg, en la primera carrera en què els pilots ja no podien rebre consells del seu enginyer per tal d'ajustar el punt de fricció de l'embragatge en la sortida. “Qualsevol de vosaltres hauria arrencat millor que jo!”, va dir Nico als periodistes que l'interrogaven al voltant de la pífia, que li va costar qualsevol opció de plantar cara a l'altre W06.

Amb els dos primers llocs decidits abans del primer quart de la prova, la lluita pel podi va afegir un bocí de sal i pebre a una carrera en què la simple evolució dels bòlids –en un traçat de somni– ja acostuma a ser prou espectacle. Sergio Pérez va ser el primer inquilí del tercer lloc, però el Force India va sacrificar càrrega aerodinàmica per guanyar velocitat a les rectes i ho va pagar amb la degradació de les rodes –sense càrrega, les rodes llisquen sobre l'asfalt i es gasten més–. Va acabar cinquè, el millor resultat de l'any de l'equip.

El relleu del mexicà el va agafar Vettel, però la jugada, com hem vist, no li va sortir bé. “Amb una altra estratègia hauria estat al podi”, va assegurar el director de competició de Pirelli, Paul Hembery, que va haver de tornar a donar explicacions per la fallada d'una coberta, després de l'ensurt de Rosberg, divendres. Ahir, el problema de Vettel va ser el desgast de la roda, amb 27 voltes al damunt quan va rebentar. “Pensàvem que més aviat s'haurien de fer tres aturades; en cap cas només una”, va justificar Hembery. En calent, però, Vettel va lamentar haver perdut el podi per una punxada “inacceptable”.

L'estratègia estàndard

El que podria haver fet Vettel amb una estratègia estàndard ho va fer palès Daniïl Kviat. Quan era cinquè, tot just rere Vettel i Grosjean, el rus de Red Bull va muntar un joc de rodes toves per fer les últimes quinze voltes. Va recuperar el lloc a tres girs del final, havent superat Bottas, Räikkönen, Massa i Pérez, i amb la punxada del Ferrari número 5 va acabar quart, després d'haver arrencat dotzè i haver completat la primera volta desè.

900
grans premis
són els que ha disputat Ferrari, d'un total de 927 de proves puntuables per al mundial.

LA PEL·LÍCULA DE LA CURSA

L'any passat vaig marxar d'aquí en una situació molt difícil [Rosberg era el líder]. Ara és força millor
Lewis Hamilton
mercedes
[Sense Rosberg] M'ho he pogut prendre amb calma en les primeres quatre voltes, abans de tibar una mica
Lewis Hamilton
mercedes
Ha estat una de les meves millors curses. He pilotat amb el cor i he tibat durant tota la carrera
Romain Grosjean
lotus-mercedes

PROTAGONISTES

Quan he tingut pista lliure, he mirat d'empaitar en Lewis, però no n'hi ha hagut prou
Nico Rosberg
mercedes
La nostra previsió era que les rodes aguantarien. És inacceptable, perquè mereixíem el podi
Sebastian Vettel
ferrari
Ens ha faltat una mica de ritme per lluitar de veritat pel podi, però el cinquè és un bon resultat
Sergio Pérez
force India-mercedes
Un dia frustrant. Al final no he pogut avançar el Force India [Pérez] perquè era massa ràpid
Felipe Massa
williams-mercedes
Sortida. Una avaria de Hülkenberg a la graella fa avortar la primera sortida. Sainz ha de sortir del box per un problema tècnic, amb una volta perduda. Rosberg arrenca malament i cau al cinquè lloc, rere Hamilton, Pérez, Ricciardo i Bottas, i al davant de Vettel. Els McLaren surten bé i guanyen cinc llocs. Volta 1. Pérez ataca Hamilton a Les Combes, però no el pot avançar. Rosberg supera Bottas a la xicana. Volta 2. Vettel supera Bottas a La Source. Maldonado, setè, plega per una avaria de motor. Voltes 7 a 9. Aturades de Ricciardo (7), Pérez i Bottas (8), i Grosjean, Massa i Kviat (9). El mexicà perd el lloc amb l'australià. Rosberg és segon, a 8.3. Voltes 12 a 14. Pérez supera Ricciardo. Aturades de Rosberg (12), que surt davant d'ells, Hamilton (13) i Vettel (14). El de Ferrari perd el lloc amb Grosjean. Voltes 18 a 21. Grosjean supera Ricciardo (18) i Pérez (20) i és tercer, a 18.8 de Hamilton. Pérez s'atura, Ricciardo queda a l'estacada a la xicana (21) i la cursa es neutralitza. Grosjean ho aprofita per fer la segona aturada i cau al quart lloc, rere Vettel. Voltes 24 a 27. Hamilton eixampla el marge sobre Rosberg, de 3.2 a 5.0. Kviat (27) fa la segona aturada. Volta 29. Kviat supera Bottas i és novè. Voltes 30 i 31. Hamilton (30) i Rosberg (31) fan la segona aturada i munten el compost tou. Volta 32. Hamilton avantatja Rosberg de 5.7; Vettel, de 13.7; Grosjean, de 17.4, i Pérez, de 26.3. Volta 34. Sainz és l'últim i decideix plegar per estalviar el motor. Rosberg fa la millor volta (1:52.416). Volta 37. Amb rodes toves fresques, Kviat supera Räikkönen i és setè. El rus té Pérez i Massa a tocar. Volta 39. Verstappen supera Bottas i és novè. Voltes 40 i 41. Kviat supera Massa (40) i Pérez (41) i és cinquè, rere els Mercedes, Vettel i Grosjean. Volta 42. La roda posterior dreta de Vettel cedeix a la recta llarga, quan Grosjean l'empaitava. Es retira cap al box i el francès puja al tercer lloc. Volta 43. Verstappen ataca Räikkönen a Les Combes, però entra passat. Hamilton creua la meta.
M'he divertit d'allò més. He pogut fer molts avançaments i el cotxe ha anat molt bé
Daniïl Kviat
red bull-renault
He ficat la pota en la sortida. Haver de fer una segona volta de formació hi ha influït, però no he fet la feina com cal
Nico Rosberg
mercedes

Combinacions d'altres temps

En el mundial de Moto GP, combinar rodes de compostos diferents per disputar les carreres és el pa de cada dia. En la fórmula 1 també era habitual fer-ho fins fa uns 25 anys, amb cobertes més dures o més toves a una banda o l'altra del cotxe, segons les exigències del traçat. Ara, però, els jocs de rodes són un paquet únic que no es pot alterar, sota pena de sanció. Williams va fer una errada en la primera aturada de Bottas i li va muntar una roda posterior dreta del compost mitjà, quan hauria d'haver estat tova, com les altres tres. El finlandès va ser castigat amb un boxs a través, i va seguir en pista amb aquesta munta il·legal fins que es va tornar a aturar (dotze voltes). La sanció li va costar la possibilitat de pujar al podi.

Per emmarcar

Va arrencar novè per una penalització, però Grosjean va donar un podi “increïble” a Lotus. Feia dos anys que l'equip i el pilot no pujaven al calaix.

Per oblidar

En una carrera en què el Force India estava cridat a ser protagonista, Hülkenberg no va poder ni començar, per una avaria en la graella.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)