Fórmula 1

McLaren arruïna la ‘pole' de Hamilton

El pilot anglès rep una dura penalització de la FIA i haurà d'iniciar la cursa d'avui al Circuit de Catalunya des del fons la graella

Maldonado i Alonso comparteixen la primera fila de sortida. Vettel ha d'estalviar pneumàtics, i Button i Webber no superen la Q2

La diversitat que tant demanen els aficionats està ben servida

El comentari de Sebastian Vettel ho diu tot. “Estic impressionat de com de ràpids han anat els cinc primers”, va dir l'alemany tot just acabar una qualificació amb resultats d'allò més inesperats. En principi, Lewis Hamilton havia aconseguit la posició preferent en una volta màgica. Però la següent no la va acabar perquè el seu equip li va ordenar aturar el McLaren a la pista, suposadament perquè anava curt de gasolina. Hamilton es mostrava pletòric de la que hauria estat la 150a pole de McLaren, però ben aviat van sorgir rumors sobre una penalització. A les vuit del vespre, cinc hores després, la FIA va anunciar el veredicte, un duríssim veredicte. Lewis Hamilton no només perdia la seva privilegiada posició a la graella, sinó que era relegat a l'última fila de sortida, per infracció de l'article 6.6.2 del reglament tècnic de la F-1, que especifica que el cotxe ha d'haver tornat al carrers dels boxs pels seus propis mitjans i poder-li extreure un mínim d'un litre de gasolina per ser analitzada.

La penalització a Hamilton va deixar en posició preferent Pastor Maldonado i el sorprenent Williams del qual el català Xevi Pujolar és enginyer de pista. El veneçolà havia tancat la Q2 al capdavant, amb un temps (1:22.105) que només Hamilton va ser capaç de millorar en la Q3. També de retruc, Fernando Alonso completarà una primera fila en què coneixent la rivalitat entre el pilot de Williams i el de Ferrari saltaran espurnes. I just rere seu, els dos pilots de Lotus, Romain Grosjean –absent als entrenaments lliures del matí per un problema de pressió d'oli– i Kimi Räikkönen, van confirmar que si saben gestionar bé la sortida caldrà tenir-los molt present en aquesta cinquena prova del mundial. La conclusió és que quatre dels pilots que aquest any no han guanyat cap cursa iniciaran la d'avui des de les tres primeres files de la graella. Jenson Button i Mark Webber van quedar fora d'una Q3 en la que Michael Schumacher va entrar d'un pèl.

Pronòstics incerts

La diversitat que tant demanen els aficionats, està ben servida. I els pronòstics amb vista al 22è gran premi en la història del Circuit de Catalunya són d'allò més incerts. Els progressos de Ferrari hi són sempre que Alonso sigui el seu pilot. D'aquí el millor resultat de l'asturià en qualificació aquest any i la pitjor de Felipe Massa. Alonso va brillar mentre Vettel avortava l'intent de volta ràpida per economitzar pneumàtics tous després d'haver-ne gastat més del compte en la Q2 i evitar el que va succeir a Webber, víctima d'un error de càlcul del seu equip. Avui li tocarà remuntar. També a Button, tot un mestre en aquest exercici. Els revolts més ràpids del Circuit van ser un escull per a Pedro M. de la Rosa, que no va poder amb els Marussia i només va poder superar el seu company, amb problemes en un cotxe nou de trinca.

Durant la Q2 l'equip m'ha dit que no tornés a sortir i la millora de la pista ens ha sorprès
Mark Webber
No sé què dir-vos. El monoplaça ha anat pitjor que ahir i no sabem entendre per què
Jenson Button
L'objectiu era fer un temps per sota dels 1:28 i ho hem aconseguit dues vegades
Pedro M. de la Rosa
No em jugaré fer una sortida dolenta amb pneumàtics durs. No renunciaré a treure tota l'artilleria al principi de cursa
El temps en la Q2 no era bo i he muntat un altre joc de tous. Sabia que si arribava a la Q3 no en tindria més
Sebastian Vettel
Ens hem basat en la configuració de divendres i ha funcionat bé. Tothom ha treballat bé
Romain Grosjean

Quina serà la millor estratègia?

Qui anirà avui a tres canvis de rodes i qui preferirà fer-ne quatre? Més que en el que pugui passar a la pista, la clau de la cursa serà l'encert en l'estratègia amb els pneumàtics. Mentre els set pilots que van marcar temps en la Q3 hauran de començar la cursa amb el compost tou, la resta tindran llibertat d'elecció. I això vol dir que per als inquilins de les tres primeres files i Nico Rosberg el primer joc de rodes determinarà si es poden permetre tres visites al box o els serà imperativa una quarta, mentre que la resta podran començar la cursa sabent que poden jugar amb altres cartes, començar amb compostos durs i amb ells fer com més voltes millor. Però compte, perquè les rodes dures aguanten cinc o sis voltes més, però a canvi són cap a un segon més lentes per volta. Que els pneumàtics tous pateixen sobre l'asfalt del Circuit és una evidència. Però segons explica Pedro M. De la Rosa, aquí el desgastament és més gradual que a Bahrain. El català és categòric: “Si calen quatre aturades es fan i no s'hi pensa més.”

El litre més car del món

Al McLaren de Hamilton li quedaven 1,3 litres de gasolina. Potser n'hi hauria hagut prou per fer la volta de desacceleració al ralentí, però de cap manera hauria pogut subministrar la mostra d'un litre preceptiva per ser verificada. Un F-1 consumeix 2,7 litres per volta a Montmeló. I 2,7 litres pesen 2,2 quilos o, el que és el mateix, fan el cotxe una dècima més lent per volta. A Hamilton encara n'hi haurien sobrat quatre per mantenir la pole. Amb un litre més, tot arreglat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)